sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

Vastaukset kysymyspostaukseen

Mikä on parasta koko heppailussa?
- En mä osaa oikein vastata. Heppailussa on niin paljon parhaita juttuja, niitä ei voi millään laittaa järjestykseen. Joku mulle tärkeä asia on kuitenkin se, että sä tunnet hevosen, johon sä luotat ja se luottaa suhun. Ja te pystytte tekeen ihan mitä vaan, se tunne on jotain mitä mikään muu ei koskaan tuu voittamaan. ♥




Miten innostuit hevosista?
- Asuttiin muualla, sit kun muutettiin takaisin niin kaveri oli aloittanut ratsastuksen ja mä lähdin hänen mukanaan kokeileen.  

Mielestäsi vaikein/ei kaikista kivoin hevonen lantelassa?
-Kaikki Lantelan hepat on kivoja, mun mielestä vaikein (mun taidoille ja kärsivällisyydelle ja kaikelle muulle) ehkä Gloria. Oon ratsastanu sillä vaan kerran, eli on vähän vaikea ehkä kertoa, mut se vaan jotenkin ei sovi mulle yhtään. Pitäis ehkä ratsastaa sillä enemmän, niin näkis oikeasti millanen se on. (:

Ankat vs. Lehmät? :DD
- No lehmäthän on ihan älysöpöjä, varsinkin Lantelan pienet karvaiset otukset, mut onhan niitä ankkojakin tosi mukava katsella. Ehkä kuitenkin lehmät :)

Koulu vs. Esteet?
- Kouluratsastus ehdottomasti. Esteet kyllä sujuu, kunhan koulu sujuu. 

Mitä muuta harrastat ratsastuksen lisäksi?
- Mä en oikeastaan osaa tällä hetkellä sanoa, mitä mä harrastan ja mitä en, syksyllä kaikki selviää kyllä. Ainakin laulu mulla nyt on musiikkiopistolla vaihdettu pääaineeksi, käyrätorvi on varmaankin sivuaine ellen lopeta kokonaan. Siinä sivussa tottakai orkesteri ja teoria, tai no syksyllä teoria muuttuu säveltapailuksi. Sit mitä nyt koululta ja muilta harrastuksilta kerkeen, lenkkeilen, valokuvaan ja käyn salilla, nekin on jonkinlaisia harrastuksia. 

Mitä aiot tehdä lomalla?
- Jee, varmaan eka joka kysy multa tätä :) Ekaks mulla tosiaan on piiitkä heppailuripari, lisäks Lantelan leiri Liisan ja Reetan kanssa 6.-11.7 ♥ Sit valmennuksia pitkin kesää plus kisoja niinkuin kaikkina edellisinä vuosinakin, ja varmaan käydään maastoilemassa ja onhan meillä Ilmajoella Rannon tallilla koulukurssikin kesän lopussa. Ja Savonlinnaan muutamaks päiväks w/ Elsa ♥ Suunnitelmissa olis myös pitkiä juoksu- ja pyöräilylenkkejä, lämpimiä päiviä jolloin vaan ollaan kotona pihanurmella ja käydään jätskikiskalla. Ja biitsi tottakai, kaverit ja viikko Liisalla :3




Kesä vs. Talvi?
- Älä ees mainitse talvea, pliis!

Kellä lantelan hepoista (joilla oot hypänny :D)on vaikein hypätä sun mielestä?
- No Kaapolla oli aika vaikeaa hypätä (menin sillä joskus talvella), sille kun täytyi näyttää tosi tarkasti esteet, kyllä se sitten hyppäs hienosti. Varmasti mennyt nyt paljon eteenpäin! :)

Pumban paras varuste?

- Ööö... Varmaankin satula, siinä on helppo istua sekä esteillä että koulussa. Myös ne jalustimet on nyt hyvät kun on aika uudet, ja jalkkarihihnat saman pituiset ettei aina tartte olla säätämässä niinkuin edellisiä. 

Sun paras varuste?

- Mä tykkään mun kouluraipasta tosi paljon, se on hyvä kädessä eikä valu tai tipu tosiaankaan helposti.

Estevalmennus vai kouluvalmennus?

- Kouluvalkka! Varsinkin Leenan, sitä ei voita mikään.

Aamu- vai iltatalli?
- Aamutalli on kyllä kivempi tehdä, vaikka joutuukin herätä aikasin... Illalla on kuitenkin jo tosi väsynyt, haluaa vaan nukkumaan, kun taas aamulla kun on päässyt ylös ei enää väsytä yhtään. Lisäksi karsinoiden siivous on ihan kivaa puuhaa (varsinkaan kun ei tarvitse siivota kuin maks 5 karsinaa) ;) 

Satulalla vai ilman? perustelu...;)

- Mä sanoisin, että satulalla, näin niinkuin yleisesti. Joskus tuntuu, että ei jaksa mennä satulalla ja että on se paljon hauskempaa ilman, mut useimmiten satula on se ykkösvaihtoehto. Hevosen selkä ei kärsi kun pomppiminen ja paino kohdistuu isommalle alueelle satulan kanssa kuin ilman, ja treenaaminen on ehkä helpompaa satulalla. Mutta ilmankin on todella hyvää vaihtelua!

Veksi vai Inkkari?

- Inkkari, vaikka mä tykkään kummastakin aika samanarvosesti. Inkkari on niin täydellinen, sekä aloittelijoille että kokeneemmille, kun se on niin rauhallinen mutta samalla osaava. Tottakai Veksikin, mut Inkkari on ehkä vähän enemmän mun tyyppiä kuitenkin.

Rumba vai Gloria?

- Rumba, sillä oon mennyt enemmän ja se on niin Pumban kaltanen, että ehdottomasti päihittää Glorian (;

Kukka vai Toska?

- Varmaankin Toska, se vaan on niin hieno. Tiedätte mitä meinaan jos ootte käyny joskus selässä.

Kunnon koulutreeni vai maasto?

- Nyt kun Leena on tullut mukaan meidän kuvioihin, niin se on koulutreeni jonne menisin mieluummin kuin maastoon. Kesällä maastokin on ihan superkivaa, mutta Pumba vaan menee niin hienosti, se tunne on jotain niin makeeta. ♥




Ootko ikinä koittanu ratsastuspilatesta? 

- En oo, kiinnostais kyllä.

Horze vai Hööks?

- Hööks, tykkään vaan jotenkin niitten tuotteista enemmän vaikka aika samanlaisiahan ne on loppujenlopuksi.

Katrilli vai Maasto?

- Maasto :)

Unelma hevonen?

- Ratsastettavuudeltaan samanlainen kuin Pumba, tarkotan et löytyy samat nappulat jne. Lisättynä Pumbaan ehkäpä muutama sentti lisää korkeutta, hiukan enemmän omaa moottoria ja hyvät kisahermot. :)

Paras saavutus ratsastuksessa? 

- En oo listannu mitenkään, mut mitä nyt tulee mieleen niin B-merkin suorittaminen, ekat 80cm -radan hyppääminen, ekan 70cm -radan hyppääminen Pumballa kisoissa, just se peräänanto Pumban kanssa...


B-merkkisuorituksen kouluradalla
Mieleenpainuvin muisto Pumban kanssa?
- Ei mulla oo mitään tiettyä niinkään. Pumban kanssa kaikki jää mieleen ♥

Lempi hevosrotu?
- Mä tykkään poneista tosi paljon, joten varmaankin new forest kun niillä aika paljon meen. Sit puoliveriset on kans tosi hienoja.


Kotsa vai liikka?
- Ehkä liikka, vaikka tykkään kummastakin aika samanarvoisesti. 

Pyörällä vai kävellen?
- Pyörällä! Se on nopeampaa (hyvä mulle kun oon aina myöhässä jokapaikasta :D) ja ei yhtä tylsää.

Skootteri, mopo vai mopoauto?

- Varmaan skopa... Mopot on niin kovaäänisiä ja mautojen kans tapahtuu aina enemmän onnettomuuksia kuin muiden ajoneuvojen kaa (mitä mä ainaki oon kuullu), skootterit siks ehkä :)

shettis vai suokki? :D
- ööö no shetut on ihan älysöpöjä ja ihania, mut kun niillä en enää voi ratsastaa. Suomenhevosista taas en koskaan oo niin pitäny, ne vaan ei oo ihan sitä mun tyyppiä mikään. Silti niitäkin on aivan ihania ja taitavia yksilöitä, et ehkä suokit vie voiton (;



Lempi ruoka?

- Lohi ja perunamuusi, katkarapupasta ja varmaan vielä joku muu..

Lempi karkki?

- Mä ihastuin ihan sikana niihin uusiin karkkeihin mitä on tullu kauppaan, se joku island mix tai joku vastaava?

Unelma-ammatti?

- Se on varmaan eläinlääkäri, joskus seiskalla tajusin et hei, mähän haluun auttaa eläimiä tosissani. Ja se on unelma-ammatti just ehkä siks et mun keskiarvo ei varmaan tuu riittämään eläinlääkikseen...

Nokia vai samsung?

- Samsung!

Lempiväri?

- Tällä hetkellä keltainen, mut se vaihtelee yleensä vuodenajan tai jonkun kivan vaatteen tai jutun mukaan.

Yleis-, este- vai koulusatula?

- Koulusatulat on mahtavia mut samalla vaikeita, kun en oo tottunut niihin ylipitkiin jalustimiin, estesatuloissa taas ei ihan pääse istuun niin hyvin kun menee koulua. Mut kyllä varmaan yleis- tai estesatula olis mun ponilla :)

Yritätkö ratsastaessasi keskittyä enemmän A) siihen,että ratsastat tarkat tiet ja teet tehtävät oikeissa kohdissa ja oikein, ja että hevonen tekee mitä pyydät, heti kun pyydät VAI B) Siihen, että hevonen on peräänanossa? Perustelut!
- Tottakai kuuluisi tehdä niinkuin A). Voin kuitenkin myöntää, et joskus on ollut sellaisia kausia, kun oon halunnut ponin ehdottomasti peräänantoon, siinä kuitenkaan onnistumatta luonnollisesti kun se on ollut ainoa tavoite ja tekeminen siellä ponin selässä. Jos keskittyy A)n juttuihin ja vielä vähän muuhunkin (esim. eteenpäinpyrkimys), niin se peräänanto tulee ihan itsestään kyllä. Tottakai tavoitteena on, että poni kulkisi oikeinpäin, silloinhan se käyttää lihaksiaan oikein ja toimii oikein, mutta se peräänanto tulee ikäänkuin kaupan päälle jos itse ratsastat tehokkaasti ja tukien sitä ponia. En osaa selittää tätä kunnolla :D

Vadelmahillo vai mansikkahillo? :D

- Vattuhillo on best

Mitä merkkejä oot suorittanu?

- Perusmerkin, C-merkin & B-merkin, sit hoitomerkeistä perushoitomerkin. Olis siistiä suorittaa vielä hoito I ja ehkä hoito II ja maastoratsastusmerkki, ja sit tottakai jossain vaiheessa A-merkki !

 Erikoisin este, mitä oot hypänny?

- Tuolla riparilla oli aika hauskoja maastoesteitä, ehkä joku niistä... En viiti paljastaa liikaa, näätte sit kuvista :')

Kirjat vai elokuvat?
- Kirjat, ne kestää kauemmin ja niissä saa käyttää mielikuvitustaan ihan eri lailla.

4 kommenttia:

  1. Ihanii vastauksia, nauroin täällä välillä niille ku ne oli niin hauskoja! :---3 :D Ja hei pistäppä vauhtia sen riparipostauksen kanssa! (; Katon vähän väliä sun blogia et koska tulee jotain infoa, kun se facessa ollut kuva näytti niin kivalta! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha vastasin kyllä aika kiireessä mut kiitti! ♥ Juu enää kuvat täytyy lisätä, sit se on valmis, vaik aika tylsäkshän se perjaatteessa jäi ku kerron vaan ratsastuksista... :)

      Poista
  2. Ja hei vähän hienot jalustinhihnat Pumban satulassa!

    VastaaPoista
  3. Oli kiva postaus =D ja ihana Pumba <3

    VastaaPoista